Ajťáci ani technici na peníze neslyší. Jak do firmy získat šafrán na trhu práce?

ZPĚT

13.8.2015 sport.ihned.cz str. 00 probyznysinfo.ihned.cz
Jana Niedermeierová
13.8.2015 probyznysinfo.ihned.cz str. 00 probyznysinfo.ihned.cz
Jana Niedermeierová
13.8.2015 iHNed.cz str. 00 probyznysinfo.ihned.cz
Jana Niedermeierová

Na trhu dlouhodobě chybí technicky vzdělaní lidé, kteří jsou vůči běžným náborovým kampaním zcela imunní. Firma je musí sama oslovit a přesvědčit, aby si ze záplavy nabídek vybrali právě ji. Poradíme vám, kde odborníky hledat, čím je motivovat a jak s nimi komunikovat.

Technicky vzdělaní lidé jako inženýři či IT specialisté jsou na trhu práce dlouhodobě nedostatkovým zbožím. Jde většinou o takzvané pasivní kandidáty, kteří aktuálně práci mají a aktivně žádnou nehledají. Proto obvykle nereagují na standardní náborovou inzerci a je potřeba je cíleně vyhledávat a oslovovat napřímo.

„Jsou zvyklí neustále dostávat řadu nabídek. Proto musíte být v pravý čas s pravou nabídkou na pravém místě. Tito kandidáti totiž nejsou ochotní měnit, pokud nabídka není výrazně lepší,“ popisuje ředitelka Recruit CZ Markéta Švedová.

To potvrzuje i marketingová manažerka Grafton Recruitment Jitka Součková. „Pro tyto kandidáty je charakteristické, že jsou velmi vybíraví. Chtějí vědět detaily o firmě, projektech, na kterých pracuje, či technologiích, ke kterým se dostanou,“ líčí Součková.

Jak je motivovat?

Buďte v obraze!

Odborníci s technickým vzděláním jsou obvykle pragmatici zaměření na výsledky. „Motivuje je náplň a náročnost práce. Takže pokud je nabídka neosloví obsahem, většinou je nepřesvědčí ani hodně zajímavé peníze,“ říká Švedová.

Pouze vyšší mzda jako motivace pro kandidáty na technické pozice nestačí. Láká je kariérní postup a možnost profesně se vzdělávat. Chtějí pracovat na pozicích, které pro ně představují pracovní výzvu, a ve firmách, které vyrábějí zajímavé produkty. „Dobrá motivace je například start nového závodu. Chtějí být u zrodu a vybudovat si vlastní oddělení nebo tým ´od píky´,“ uvádí Švedová.

O práci na nových zajímavých projektech mají zájem i IT experti. „Na rozdíl od netechnických zaměstnanců na trhu práce IT profesionály, speciálně pak programátory, motivuje mnohem víc možnost učit se a zlepšovat, technická kvalita týmu a zkušenost kolegů obecně, mise společnosti, potřeba řešit technické výzvy, pracovní prostředí a kvalitní IT vybavení. Ocení také nezávislost a flexibilitu, jako například možnost pracovat z domova, či zahraniční stáže,“ vyjmenovává Josef Kadlec, zakladatel společnosti GoodCall a IT headhunter.

Kde je hledat?

Jelikož běžná inzerce na pracovních portálech při náboru technicky vzdělaných odborníků nezabírá, je potřeba je na trhu nalézt, oslovit a vzbudit v nich zájem. K tomuto účelu začaly efektivně sloužit sociální sítě, především ty profesní jako například LinkedIn, XING či GoldenLine.

„Abyste byli efektivní v tom, že dokážete na LinkedInu nalézt dostatečný počet lidí k oslovení, je potřeba trochu pochopit technické termíny, které se pozice týkají, a být schopní najít další příbuzné termíny, které vám počet výsledků ještě rozšíří. Budete jich většinou muset najít desítky až stovky, abyste měli šanci hledaného odborníka nalézt,“ radí Kadlec.

Kvalifikovaných žadatelů o práci ubývá. Firmy musí snižovat své požadavky.

V případě, že hledáte IT odborníky, můžete je oslovit i na specializovaných portálech. „Například programátory naleznete na portálech GitHub, BitBucket, HackerRank nebo StackOverflow. Pokud budete hledat UI/UX experty, sáhněte do sítí jako Dribbble, Behance, Instagram nebo Pinterest,“ přibližuje Kadlec. Dodává, že k náboru IT expertů se dají využít i privátní sociální sítě jako Facebook nebo Vkontakte, kde je možné realizovat například cílenou grafickou kampaň.

Jak s nimi mluvit?

Při prvním kontaktu je lepší využít textové komunikace. Při jednání s technicky vzdělanými lidmi je potřeba mít přehled o jejich oboru, znát jejich „hantýrku“ a získat si jejich důvěru.

„Nestačí jen navázat spojení na sociálních sítích. Musíte prokázat, že víte, o čem mluvíte. Používejte jejich jazyk a přesvědčte je, že jste pro ně partner, se kterým můžou mluvit na úrovni,“ říká Markéta Prazeres, ředitelka divize IT personální agentury Advantage Consulting.

S tím souhlasí i její kolegyně Martina Malečková, vedoucí olomoucké pobočky, která se zaměřuje na strojírenství. „Technici si labuží ve svých odbornostech a nebaví se s kdekým. Hned poznají, jestli s nimi mluví někdo, komu musí vysvětlovat, co je strojírenská firma, nebo jestli vás vezmou jako partnera, který je překvapí znalostmi vybraných oblastí,“ popisuje Malečková.

Odborníky, kteří chodí ze zaměstnání do zaměstnání a dostávají denně nabídky na práci, není lehké si získat. Mohou si vybírat, a vy je proto musíte přesvědčit, že právě vámi nabízená pozice je ta nejzajímavější. Obzvlášť náročný je tento úkol u IT specialistů, kteří jsou globálně nejžádanější a nejnedostatkovější skupinou zaměstnanců na trhu práce.

Manuální pracovní pozice inzerujte offline. Ušetříte a oslovíte i neinternetovou populaci.

„Dostávají i několik nabídek denně. K nalezení jednoho programátora proto musíte oslovit i několik set lidí. Z toho je zřejmé, že aby IT expert zareagoval právě na vaši nabídku, je potřeba ji od ostatních nějak odlišit,“ vysvětluje Kadlec.

Zaujmout lze podle něj originálním textem LinkedIn pozvánky nebo tím, že žádaného IT experta oslovíte přes jinou sociální síť jako Twitter, Facebook, About.me, kde pracovní nabídku bude méně čekat. „Klíčovým faktorem úspěchu je vyvolat jejich angažovanost. Buďte autentičtí a originální,“ říká Kadlec.

Důležitou roli při hledání odborníků pro těžko obsaditelné pozice hraje také vytrvalost. Vyplatí se postupovat po malých krůčcích a s potenciálními kandidáty být ve spojení dlouhodobě. Aby je vaše společnost nalákala a udržela si je, je potřeba nejen aktivně zlepšovat vyhledávací a oslovovací techniky na sociálních sítích, ale investovat i do HR marketingu společnosti, firemní kultury a pracovního prostředí.