Vaše CV prodává. Máte v něm prodejní argument?

ZPĚT

10.8.2015 Marketing & Media str. 15 Marketing

„Firemní kultura je často jedna na papíře a druhá v praxi,“ varuje Markéta Švedová, headhunterka se zázemím v retailu.

ROZHOVOR

„Ne výše platu, ale obsah práce, možnost seberealizace a stabilita jsou hlavní motivací pro manažery. Na nižších pozicích ale plat pořád hraje největší roli,“ říká zkušená „lovkyně hlav“ Markéta Švedová.

* Jak si z pohledu headhuntera stojí ekonomika?

Je stabilní, protože platy i požadavky jsou stabilní. Za poslední roky mnoho lidí muselo změnit práci, aniž by důvodem byl jejich neúspěch nebo vůle odejít. Firmy se prodávaly, divize slučovaly i loajální lidé byli často postaveni před hotovou věc. I ve vyšším a nejvyšším ma nagementu. Kandidáti tak hledají stabilní práci a zaměstnavatele s dobrou referencí, který zabezpečí pracovní klid a prostor pro dlouhodobější výsledky. Aktivně oslovujeme zaměstnané kandidáty a vidíme zdrženlivost: zvažují, jestli se o nabídku zajímat, nebo zůstat tam, kde cítí jistotu.

* O peníze jde vždycky „až v první řadě“. Nabízíte automaticky větší platy?

Vůbec ne. Peníze dnes nejsou prioritou. Hlavní motivací je obsah práce, možnost seberealizace, zázemí a stabilita. O navýšení se moc nevyjednává, kandidáti běžně přecházejí za srovnatelných podmínek. Ale to mluvíme o manažerských postech, na nižších pozicích pořád plat hraje největší roli.

* Hledají firmy ještě cizince, nebo všechno zastanou domácí manažeři?

Náš trh je vyspělý, manažeři odborně dospěli a jsou schopni řídit velké týmy a implementovat nové technologie nebo výrobní programy. Jen u nadnárodních společností jsou na místech generálních a finančních ředitelů ještě cizinci. ČR svým zázemím umožňuje komfortní život celým rodinám. Denně mi chodí jeden nebo dva životopisy od cizinců, kteří jsou naklonění nové pracovní příležitosti v ČR. Ale utkávají se s lokální konkurencí, která má odpovídající praxi, jazykovou výhodu a lokální platové požadavky. V 95 procentech se sáhne po lokálním kandidátu.

* České firmy prý stále víc dají a dbají na firemní kulturu. Souhlasíte s tím?

Firemní kultura je často jedna na papíře a druhá v reálu. U některých firem je to skutečně ve velkém rozporu. Ale pokud je to v souladu, pro některé kandidáty to může být velký motivátor. Pokud můžu dobrou firemní kulturu „prodat“, dělám to ráda.

* Oslovujete zaměstnané kandidáty, hledáte ředitele firem. Jak zaručujete důvěrnost informací?

V zájmu utajení informací neinzerujeme, neprezentujeme klienty na webu. Pro konkurenci může být „zajímavá“ i zmínka o tom, že pro někoho hledám marketingového ředitele. Detailní informace poskytujeme pouze vybraným kandidátům při osobním pohovoru. Po telefonu ani neříkáme, o jakou jde firmu. A samozřejmě se scházíme na neutrální půdě.

* Jak poznáte, že by kandidát mohl na nabídku slyšet?

Jsme na trhu 15 let. Tuším, že se mu něco nemusí líbit a je nakloněn změně. O nabídce mluvím jako o příležitosti. A oni si většinou chtějí poslechnout, o co se jedná. Náš vztah nemusí být plodný hned, čas může přijít později. Zjistím, co by ho bavilo, aby byl ochoten přistoupit na změnu. A přijdu s jinou nabídkou.

* Co hraje největší roli u marketérů?

Dobré jsou především ty značky, které nepřebírají kampaně a postupy z centrály, ale dělají u nás lokální marketing. Často hledáme kandidáty z nadnárodních firem pro menší místní firmy, které dělají vlastní marketing.

* Jak vypadá současné CV, které zaujme?

Má být výstižné, stručné a jasně komunikovat to, co kandidát nabízí. Ten papír prodává. Podívejte se na něj očima třetí strany, čím byste zaujal? Máte prodejní argument, abyste prorazil? Častou chybou je generický motivační dopis. Má ukázat skutečný zájem, nestačí to, co jste vymyslel před půl rokem a pak to celou dobu kopírujete. Kandidáta ale nikdy neprezentuju jeho vlastním životopisem, vždycky pro klienta připravím CV report, kde napíšu to, co potřebuje vědět „na první dobrou“. A jsou i tak dobří kandidáti, kteří CV vůbec nemají. Nikdy ho nepotřebovali.

***

Markéta Švedová, výkonná ředitelka, Recruit CZ Během své kariéry prošla nejrůznějšími pozicemi především v obchodu, od key account manažerky až po obchodní ředitelku. Dvanáct let řídí headhunterskou firmu Recruit CZ, která aktivně vyhledává vyšší a top manažery a manažerky. „Není to personalistika, je to sales a marketing. Obchodujeme s pozicemi a děláme marketing klientům i kandidátům. HR je širší pojem, my jsme jeho předvoj,“ vysvětluje.