• en

Důležitost LinkedInu u práce Headhuntera

LinkedIn, profesní sociální síť, se stala neodmyslitelnou součástí pracovního života mnoha profesionálů. V roce 2020 měla 690 milionů registrovaných členů, a v roce 2023 tento počet vzrostl na 875 milionů členů a 57 milionů registrovaných firem. Pro mnoho lidí, zejména pro pracovníky v oblasti headhuntingu, má LinkedIn zásadní význam.

V čem konkrétně je pro Headhuntery sociální síť LinkedIn tak důležitá?



I když princip práce Headhuntera zůstává v podstatě nezměněný – přímé a diskrétní oslovení kandidátů a prezentace vhodných kandidátů klientům – tam zejména právě LinkedIn významně usnadnil proces hledání potenciálních kandidátů. LinkedIn poskytuje informace o tom, kdo, kde a na jaké pozici pracuje, což je klíčové zejména v první fázi procesu obsazování pozice, tj. „search“.

V posledních letech se LinkedIn stal hlavním zdrojem pro hledání kandidátů pro téměř jakoukoli pozici, kterou Headhunter obsazuje. Online doba, kterou přinesl nástup pandemie covid-19, k tomu ještě více přispěla.

Ale i dnes v době moderních technologií, kdy všemu jasně vévodí AI a sofistikované digitální nástroje, je LinkedIn stále zůstává pro většinu Headhunterů hlavně zdrojem informací a neslouží jako „metoda“ lovu.

Klíčové aspekty u profilu kandidáta na LinkedInu


Při prohlížení profilů potenciálních kandidátů se Headhunter zaměřuje na fakta o pracovní kariéře u majitele daného LinkedIn profilu.

Jaké má za sebou pracovní úspěchy, kde studoval, jaké má zkušenosti a znalosti. Z poznatků na LinkedInu se snaží v první fázi určit, zda se na obsazovanou pozici hodí či ne. Určitě je proto dobré, pokud profil obsahuje dostatek informací, aby z něho Headhunter mohl vyčíst vše potřebné.

LinkedIn je stále vnímána jako profesní síť a informace zde uvedené, by měly být profesionální, podložené fakty. Každý Linkedin uživatel (a tedy možný budoucí kandidát na nějakou pozici) by si tak měl vždy položit otázku, zda informace na jeho profilu jsou dostatečné a zda by si z nich vůbec nějaký Headhunter mohl udělat ucelený obrázek o jeho pracovních schopnostech a dovednostech. Pokud ne, je třeba svému profilu věnovat péči.

Ale i zde platí, že nic se nemá přehánět.

Profil, jehož majitel se ho snažil naopak nějak moc „vyšperkovat“, aby se odlišil a věnuje mu až zase přílišnou péči nebo obsahující příliš mnoho nesourodých anebo nerelevantních informací, to může naopak někdy zase spíše Headhuntera odradit.

Oslovování kandidátů na LinkedInu


Nejběžnějším způsobem, jak Headhunter oslovuje kandidáty na LinkedInu, je pozvánka ke spojení. Pokud kandidát přijme pozvánku na LinkedInu, a je svolný k tomu navíc poskytnout Headhunterovi svůj telefon nebo e-mail, může to celou komunikaci i celý nábor extrémně zrychlit.

Pokud však nabídce ke spojení oslovený kandidát dlouho odolává, je možné mu zaslat soukromou zprávu s krátkým vysvětlením, proč o spojení žádáme a současně je možné se mezitím přes internetové zdroje nebo jiné osobní kontakty podívat po dalších možnostech vedoucí k přímému spojení s tímto kandidátem. Jako Headhunteři však nikdy do zpráv neuvádíme konkrétní informace o hledané pozici a o klientovi.

Je také velmi důležité sledovat reakce oslovených uživatelů na pracovní nabídky prostřednictvím LinkedInu. Při zasílání pozvánek ke spojení a odpovědí na zprávy, ve kterých Headhunter vysvětluje důvod žádosti o spojení, však my, jako Headhunteři, dostáváme převážně kladné odpovědi. Lidé se zdají být otevření novým příležitostem a rádi se dozvídají o možnostech, které jim můžeme nabídnout.

Co se týče samotných uživatelů LinkedInu, není neobvyklé, že se na nás Headhuntery sami obrací s prosbou o zprostředkování zaměstnání. Skoro denně dostáváme mnoho žádostí o pomoc při hledání práce, a to nejen od lidí v České republice, ale také od uchazečů z celé Evropy, kteří mají zájem o práci v ČR.

Co doporučují Headhunteři kandidátům?


Při hledání nové pracovní pozice je důležité mít dobře zpracovaný profil na LinkedIn.

Kandidáti by si měli svůj profil pravidelně aktualizovat, zahrnout do něj relevantní informace z praxe za posledních 5-7 let, výsledky své práce a aktualizace v oblasti vzdělání, tréninků nebo certifikátů. Užitečným nástrojem je také označení profilové fotografie grafikou „Open to Work“.

Dalším krokem je sledování firem, které jsou zajímavé nebo významné v daném oboru. Sledování těchto firem umožňuje získávat aktuální informace a nabídky přímo do emailu. Pro aktivní hledače práce je důležité vést si evidenci svých reakcí na inzerované pozice, včetně dat a konkrétních společností. Před odesláním životopisu a odpovědi na inzerát je nutné pečlivě přečíst požadavky zadavatele a sebekriticky zhodnotit, zda požadavky splňujete.

Stále sice platí, že odvážnému štěstí přeje, ale přílišná „drzost“ nemusí být na místě a naopak vám může v budoucnu uškodit, až budete mít naopak již dostatek zkušeností, ale budete mít již v dané firmě zavřená vrátka.

Jako Headhunteři se dost často setkáváme s profily, které jsou založené účelově. Jsou to profily pasivní, bez fotky, bez příspěvků, nereagují na výzvy ke spojení, neodpovídají na vzkazy.  Většinou tyto profily bývají založeny s účelem, aby měly přístup na LinkedIn síť.

Také narážíme často na dva-tři profily jednoho účastníka, který si profil založí na firemní adresu a při změně místa, tzn. při mailové změně adresy se na profil už nedostane, nezaktualizuje ho a ani nesmaže. Vznikají tak tzv. „mrtvé duše“.

Ale LinkedIn už několik měsíců pracuje na odstranění těchto mrtvých duší a tyto profily eliminuje a neaktivní účty maže a do budoucna by to určitě mělo pomoci nám, aktivním uživatelů, abychom měli o něco lepší přehled, kdo nás vlastně sleduje.